Menu

Warmgewalst plaatstaal

Leverprogramma

Op handelsafmetingen, van de coil op lengte afgerold en op maat geknipt.

Kwaliteit volgens: EN 10025-2:2019 Materiaal Nr. Dikte (mm) Breedte (mm) Lengte (mm)
S235JR 1.0038 1,5 - 20 1000 - 2130 Max. 13.000
S235J0 1.0114 1,5 - 20 1000 - 2130 Max. 13.000
S235J2 1.0117 1,5 - 20 1000 - 2130 Max. 13.000
S275JR 1.0044 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000
S275J0 1.0143 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000
S275J2 1.0145 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000
S355JR 1.0045 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000
S355J0 1.0553 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000
S355J2 1.0577 3 - 15 1000 - 2130 Max. 13.000

Kwaliteit volgens: EN 10111:2008 Materiaal Nr. Dikte (mm) Breedte (mm) Lengte (mm)
DD11 1.0332 1,5 - 10 1000 - 2000 Max. 13.000
DD12 1.0398 1,5 - 10 1000 - 2000 Max. 13.000
DD13 1.0335 1,5 - 10 1000 - 2000 Max. 13.000
DD14 1.0389 1,5 - 10 1000 - 2000 Max. 13.000

Materiaal eigenschappen

Tolerantienorm EN 10051

Oppervlaktes: gebeitst en geolied of zwart

Standaard aanduidingen
Kerfslagbepaling: test methode “Charpy V-notch” van > 27J
JR – Kerfslagwaarde bepaald bij temperatuur van + 20 ˚C
J0 – Kerfslagwaarde bepaald bij temperatuur van 0 ˚C
J2 – Kerfslagwaarde bepaald bij temperatuur van – 20 ˚C

Test methode “Charpy V-notch” van > 40J
K2 – Kerfslagwaarde bepaald bij temperatuur van – 20 ˚C

Aanduidingen typische kwaliteiten
+ AR – enkel normaal gewalst (zonder aanvullende condities)
+ C – geschikt voor koudvervorming
+ N – normaliserend gegloeid
+ M – thermomechanisch gewalst
+ W – weerbestendig

Toepassingen

Warmgewalst plaatstaal wordt veel gebruikt in diverse sectoren zoals de bouw, de automobielindustrie, scheepsbouw en algemene fabricage vanwege zijn sterke eigenschappen en vormbaarheid, zowel in constructietoepassingen zoals bruggen, gebouwen, schepen, spoorwegmaterieel en auto’s, als in de productie van buizen, tanks, en diverse industriële componenten.

  • Sterkte: Warmgewalst plaatstaal heeft over het algemeen een hogere treksterkte dan koudgewalst staal, waardoor het geschikt is voor toepassingen die een hoge mate van structurele integriteit vereisen.
  • Vormbaarheid: Omdat het tijdens het productieproces wordt verhit, is warmgewalst plaatstaal gemakkelijker te vervormen en te vormen dan koudgewalst staal. Dit maakt het geschikt voor complexe vormen en buigingen in constructie en fabricage.
  • Oppervlakteafwerking: De oppervlakteafwerking van warmgewalst plaatstaal is doorgaans ruwer dan die van koudgewalst staal. Deze ruwere textuur kan esthetisch aantrekkelijk zijn voor bepaalde toepassingen, maar het kan ook extra voorbereiding vereisen als een glad oppervlak nodig is.
  • Kosten: Warmgewalst plaatstaal kan over het algemeen goedkoper zijn dan koudgewalst staal vanwege het verschil in productieproces. Dit maakt het een kosteneffectieve keuze voor toepassingen waarbij de hogere oppervlakteafwerking van koudgewalst staal niet vereist is.
  • Uniformiteit: Het warmwalsproces zorgt voor een meer uniforme dikte en eigenschappen over de gehele plaat, wat kan resulteren in consistente prestaties en minder variabiliteit in toepassingen.

Warmgewalste platen

Warmgewalst plaatstaal is een veelgebruikt materiaal in de metaalindustrie dat wordt vervaardigd door middel van het specifieke productieproces dat bekend staat als warmwalsen. In dit proces worden brammen of knuppels verwarmd tot hoge temperaturen en vervolgens d.m.v. walsrollen uitgewalst. Door het warmwalsen ondergaat het staal een plastische vervorming, waarbij de gewenste dikte en breedte wordt geproduceerd.

Liever persoonlijk advies?

Contact opnemen

StaalJournaal

Wanneer u zich abonneert op ons Staaljournaal, ontvangt u exclusieve inhoud rechtstreeks in uw inbox.